Lines dagbog fra VM i windsurf

Det blev desværre ikke det VM Line havde håbet på – grundet manglende vind bliver konkurrencerne formentlig aldrig afholdt, hvilket desværre er en risiko man løber inden for denne sport. Konkurrencen skulle havde kørt frem til d. 21. november. Med tanke på prognoserne, så ligner det dog ikke at konkurrencer kommer i gang.

Under VM i windsurf har den 19-årige Line Bang Wittrup ført dagbog. Denne dagbog kan du læse her og få et indblik i Lines oplevelser og tanker under eventen – på trods af, at det aldrig endte ud i konkurrencer grundet manglende vind.

Dag 1: (9/11)

I dag er vi ankommet til Carro i Frankrig. Det har været en stille dag, hvor min far og jeg har kørt i et lavt gear. Vi har pakket ud og udforsket byen vi skal bo i de kommende to uger. Standen blev også tjekket ud, hvor stævnet kommer til at foregå. Dette gjorde vi med det for øje at se hvordan bølgerne løber og hvor det er bedst taktisk at være placeret på vandet under konkurrencen. Jeg håber på, at der kommer noget vind op til stævnet så jeg har mulighed for at afprøve forholdende forud for konkurrencen.

Dag 2: (10/11)

I dag tog vi til et spot, der hedder Cap De L’esterel fordi der var helt vindstille på PWA spottet. Her fik jeg muligheden for at komme på vandet. Det var vigtigt for mig at mærke hvordan de franske bølger er og hvordan vandtemperaturen er inden jeg kom ud i mine heats, da det ikke er det samme som Vesterhavet derhjemme i Thy. Det var en udfordrende træning fordi vinden var direkte pålandsvind. Når den er det, sejler man på langs med bølgerne, og ikke direkte imod som jeg normalt gør derhjemme. Det var fedt at prøve noget nyt og blive udfordret med nogle anderledes forhold.

Dag 3: (11/11)

I dag tog vi ned til spottet hvor vi skal konkurrere og begyndte at gøre mine sejl klar med klistermærker fra mine sponsorer og event-stickers. Mange af sejleren der skal deltage ankom i dag, hvilket var rart, eftersom de så er muligt at få hilst på en masse man sjældent ser. Nogle tog ud og paddel surfede fordi der endnu ikke er vind i sigte. Jeg blev på land da jeg desværre ikke havde taget mit surfboard med herned.

Dag 4: (12/11)

I dag starter selve konkurrencen som vi alle har ventet på. I to år har det ikke været muligt i windsurf-verdenen,  at konkurrere på grund af corona. Men endelig er vi i gang igen. Klokken 10 startede indskrivningen for alle deltagerne til stævnet. Det er altså både dem, der sejler slalom, foil, freestyle og wave (som også er min kategori) som skulle være samme sted og starte stævnet officielt. Åbningsceremonien begyndte kl. 17.00. Byen Marignane som er der PWA’en officielt hører sted (os wave-sejlere er bare i Carro fordi det er der hvor bølgerne er – så stævnet har i princippet to adresser) havde også deres borgmester på besøg og holdte en lille tale og bød os alle velkommen – på fransk selvfølgelig.

Stævnet hernede har et hovedtema, der hedder bæredygtighed. Det vil altså sige, at vi ikke har fået lycra som vi normalt vil få til et stævne, men en T-shirt lavet af bomuld, som er meget bedre for vores miljø. Der er ingen event-klistermærker. Vi har alle fået udleveret et armbånd af genbrugsstof, som er vores bevis på, vi er deltagere til stævnet. Alt er blevet tænkt igennem, og arrangørerne har virkelig gjort alt for at mindske CO2-udslippet til dette PWA-stævne, hvilket jeg synes er mega fedt og inspirerende.

Dag 5: (13/11)

I dag var der ingen vind til stævnet heller. Så jeg fik rigget alt mit udstyr op og fik det ind i et telt, hvor alle de andre sejlere også har deres udstyr klar. Så er vi klar når de gode forhold kommer. Det var en dag med sol og små bølger. Så min far og jeg valgte at køre til en lille havneby 30 min fra Carro for at opleve lidt af Frankrig. Da vi kom hjem, var der et møde omkring hvordan man i fremtiden skal afholde PWA eftersom corona har gjort det mere besværligt for stævnet at arrangere noget og alle fremtidige stævner er begyndt at blive mindre med det for øje at gøre det mere sikkert. Jeg håber der kommer styr på det, og vi kan komme tilbage på sporet igen.

Dag 6: (14/11)

I dag var der skippermøde kl. 08.00, eftersom vi håbede der ville komme vind og bølger nok til wave. Det blev der dog desværre ikke og derfor blev vores dag called (det betyder der er ikke mere for idag) og vi måtte selv bestemme hvad vi ville resten af dagen. Hen ad middagstid kom der en lille brise, der lige var nok til vi kunne få vind i sejlet og komme ud og prøve spottet af under meget venlige forhold. Der var maks 0,5 m bølger og langt imellem perioderne. Alle var ude for at komme i gang og bare hygge sig, og det var super sjovt at sejle med alle stjernerne på en gang på det vi vil normalt kalde “dårlige forhold”. Dagen sluttede af med en dejlig aftensol og en smuksolnedgang.

Dag 7: (15/11)

I dag blev vi også called for the day. Så det har været en lay day, hvor jeg har været rundt og kigge lidt i de nærmeste byer. Vi begynder så småt at vende os til tanken om, at vi desværre ikke for lov til at konkurrere i denne omgang, eftersom prognoserne i forhold til vind ikke ser opmuntrende ud. Jeg har derfor også valgt at stoppe med at føre denne lige dagbog fra i dag, eftersom jeg ikke forventer at der sker noget, som er værd at berette hjem om.
Hvis det mod forventning skulle ende med, at vinden kommer og konkurrencer bliver afholdt, så vil jeg selvfølgelig rapportere om dette.
Men for nu vil jeg blot krydse fingre for, at der kommer noget vind – selvom det desværre ikke ser godt ud. Så måske ender det også med, at min far og jeg tager hjem et par dage før, hvis prognoser ikke ændrer sig de kommende dage.

Tak fordi du læste med. Desværre kunne jeg ikke melde noget fra konkurrencerne….